اهدا عضو در دین
 

اهدای عضو در دین

اغلب فرقه‌ها و گروه‌های مذاهب اصلی، پیوند اعضاء را با شرایط خاص خود پذیرفته‌اند.

پیوند در دین مسیح:
اکثر شاخه‌های اصلی مذهب مسیحیت  با اهدای عضو و پیوند اعضا مخالفتی ندارند.

فرقه کاتولیک:
شاخه اصلی کاتولیک که تحت سرپرستی کلیسای واتیکان قرار دارد، از نظر اخلاقی، پیوند و اهدای عضو را جایز دانسته و آن را به‌عنوان یک عمل خیر تشویق می‌نماید. از دیدگاه کاتولیک‌ها فروش عضو نیز مانعی ندارد.

فرقه پروتستان:
این فرقه به‌دلیل گروه‌های متعددی که زیر چتر آن هستند، بیان کلی از دیدگاه‌های خود در مورد پیوند و اهدای عضو نداشته است، اما اغلب فرقه‌ها انجام پیوند و اهدای عضو را وابسته به تصمیم خود شخص می‌دانند هر چند برخی از فرقه‌ها نیز آن را تشویق می‌نمایند.

فرقه ارتدکس:
این فرقه مخالفتی با امر پیوند و دادن عضو ندارد. کلیسای ارتدکس اهدای عضو حتی برای انجام تجربیات و پژوهش‌های علمی را نیز ممنوع نمی‌داند.

پیوند در دین یهود:
اغلب فرق دین یهود، اهدای عضو را قابل قبول می‌دانند. فرقه‌های محافظه‌کار و طرفدار اصلاح یهود، مرگ مغزی را آسان‌تر از فرقه‌های ارتدکس و نیز Hasidic می‌پذیرند. در مذهب یهود که نجات جان انسان بر تمام قوانین و مقررات به جزء در سه مورد: قتل نفس، زنا و بت‌پرستی اولویت دارد؛اهدای عضو برای نجات انسان‌ها، مجاز است ولی برای انجام تجربیات و پژوهش خیر. عمل پیوند باید با توجه کامل به مقام انسانی و احترام به فرد مرده صورت بگیرد. از نظر یهود دفن میت نباید به تأخیر بیفتد مگر حفظ حیات دیگری موقوف بر آن باشد. با توجه به این امر، اتوپسی و نیز پیوند عضو با شرایط خود مجاز می‌شود و مرگ مغزی نیز با معیارهای علمی مشخص، پذیرفته شده است.

پیوند در دین زرتشت:
زرتشتیان جهان که عمدتاً در کشور هند و ایران به‌سر می‌برند دارای دو گروه ارتدکس و لیبرال هستند. زرتشتی‌های ارتدکس که تزریق خون را یک آلودگی و لوث برای بدن می‌دانند در مورد پیوند نیز نظر مشابهی داشته و لذا تمایلی به دادن و گرفتن عضو ندارند.

پیوند در باور بودائی‌ها:
بودائی‌ها اعتقاد دارند که دادن عضو به وجدان و شعور فرد بستگی دارد و احساس همدردی و شفقتی که در این عمل وجود دارد ارزش بالائی برای آن ایجاد می‌کند. در دین بودا خواسته فرد اهمیت زیادی دارد. و بسیاری از خانواده‌ها تا مطمئن نباشند که فرد مورد علاقه آنها مایل به اهدای عضو بوده است، اجازه به دادن عضو نمی‌دهند.

پیوند در اسلام:
مذهب اسلام برای حفظ جان انسان‌ها ارزش ویژه‌ای قائل است و هر عملی را که درمان و حفظ جان انسان محسوب شود مورد قبول قرار می‌دهد. با این حساب اصل رضایت فرد دهنده یک اصل مهم در اسلام است. همچنین حفظ احترام میت یک شرط ضروری است. حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۳ ضمن بحث جالبی بعضی از ایرادهای اساسی که به پیوند گرفته شده را با استدلال فقهی پاسخ داده و عمل پیوند را از نظر اسلام مجاز و صحیح شمرده است. از سوی دیگر علمای اهل تسنن نیز در این زمینه اجماع قابل قبولی دارند. از جمله در سال ۱۹۸۲ انجمن علمای اهل سنت به مجاز بودن پیوند عضو فتوا دادند. فتواهای دیگری نیز در این زمینه صادر شده است. در کنفرانسی که سال ۱۹۸۹ تشکیل شد، بعضی از علمای اسلامی ضمن اشاره به احترام بدن انسان و تأکید بر اینکه نباید بدن انسان (مرده یا زنده) دچار آسیب شود، اشاره کرده‌اند که استفاده از بدن انسان در راهی که مورد رضایت خداوند است، مجاز دانسته شده است.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی
اگر استفاده از اعضاى بدن بیماران مذکور براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی
قطع اعضا میت مسلمان جایز نیست و مستلزم دیه است و دفن آن در صورت قطع واجب است مگر این که حیات مسلمانى بر آن متوقف باشد که در این صورت جایز است ولى دیه واجب است. و اگر خودش وصیت کرده باشد دیه ساقط است ولى اگر حیات مسلمانى متوقف نباشد و وصیت کرده باشد عمل به آن مورد اشکال است.

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی
در صورت نیاز و ضرورت، با رضایت بستگان و با رعایت شرایط اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مد ظله العالی
صورت باید با صلاحدید حاکم شرع ( ولی فقیه) باشد.در صورت وصیت میت مانعی ندارد و در غیر این

حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی دامت برکاته
اهدای عضو پس ازمرگ یا در جایی که ضرر قابل توجه عقلایی برای اهدا کننده نداشته باشد یا نجات جان کسی به آن بستگی داشته باشد اشکالی ندارد.

Contact Us Gallery News About Us Home
Copyright © 2014 LTRC.SBMU.AC.IR Allright Reserved Powered By NRITLD IT Department